Saturday 17 December 2016

Aku dan Depresi

As salam readers!
Rasa cam dah lama je x update kisah aku.
Mgkn rasa mcm tiada yang berminat pun nak tau perit jerih kehidupan aku ni.
Tapi aku perlukan kanvas ini untuk aku lepaskan apa yang tak mampu aku luahkan dengan kata-kata.
Ok...contengan kanvas kali ni pasal depression @ kemurungan.
Aku pun xberapa nak pandai nak explain apa itu kemurungan. Mungkin sahabat boleh rajinkan diri tanya En. Google untuk dapat lebih penerangan.
But for now am really depress. Not because my sickness (read : HIV+) but more towards my frustration towards my financial condition. Dalam previous post aku dah cerita tentang kesukaran aku nak kerja sebab stigma dan diskriminasi majikan pada orang macam aku dan juga fizikal aku yang tak sekuat dulu sebab after effect ubat tuberculosis (tibi) yang beri kesan pada saraf kaki aku.
Sila rujuk kanvas sebelum ini untuk refresh tentang itu.
Depression dan aku bukanlah sesuatu yang asing. Turun naik kehidupan buat aku dah lalu proses depression ni sejak aku berumur 14 tahun lagi.
Begini puncanya :
Aku lahir dalam sebuah keluarga yang terlihat sangat sempurna. Aku anak bongsu dan lelaki tunggal dari 3 adik-beradik dari ibu dan ayah yang sama. Atas aku ada seorang kakak dan dua abang hasil dari perkahwinan pertama ibu. Dibawah aku ada tiga adik perempuan hasil perkahwinan kedua ayah selepas berpisah dengan ibu.
To be exact, mereka berpisah secara rasmi masa aku tingkatan 2. Berusia 14 tahun. Sebagai satu-satunya anak lelaki, aku sangat rapat dengan ayah. Dan sangat manja dengan ibu. Selepas peristiwa perpisahan mereka, aku rasa kosong. Hilang kasih sayang ayah. Hilang tempat aku bermanja selepas ibu.
Kemurungan aku bermula sejak itu. Kemudian bertambah murung apabila ibu berkeputusan untuk berpindah dari Ipoh ke Kuantan. Aku taknak sebab aku akan hilang kawan-kawan aku sejak sekolah rendah lagi. FYI, aku tiada so called childhood friends sebab keluarga kami kerap berpindah. Tapi sebagai anak bongsu, aku tiada pilihan selain dari mengikuti kehendak ibu.
Bila aku memulakan sessi persekolahan di Kuantan (salah sebuah sekolah elit menurut kata ibu) aku mula mengasingkan diri. Persekitaran baru aku sangat tidak kondusif. Berpunca dari aku berlatarbelakang sekolah all boys ke sekolah campur. Dan mungkin persekitaran aku di Ipoh I don't mix much with Malays. Sekolah baru aku 90% Melayu dan dari golongan anak-anak orang berada dan bergelar di sekitar Kuantan.
Aku mula kerap ponteng sekolah tapi aku tak merayau di mall atau bandar. I just stay at home. Dan aku mula jadi loner. Aku senang bersendiri. Ibu terlalu sibuk dengan tugas sebagai tukang masak untuk kantin sekolah. Sebelum subuh dah pergi kerja dan akan sampai ke rumah lepas Maghrib.
Aku sedar perubahan diri aku hingga aku mula membaca dan mencari informasi tentang kemurungan. Zaman tu belum ada internet jadi buku-buku berkaitan psikologi jadi bahan bacaan aku di library sekolah (itupun kalau aku ke sekolah, library adalah safe zone aku). Sampai satu masa bila aku encounter pengalaman sex pertama aku, aku tahu yang aku perlu bantuan.
Tanpa pengetahuan ibu dan kakak (me and my mom staying with my married sister) aku buat keputusan untuk dapat bantuan pakar. Aku ke hospital. Tapi usaha aku terbantut dek kerana aku minor dan segala perihal perubatan perlu dapat persetujuan dan perlu diiringi oleh orang dewasa.
Non of my family member knows that am depress. For them its more important to find money than knowing my mental health condition.
Aku buntu tapi bila melangkah ke tingkatan 3, hidup aku sedikit berubah. Aku sibuk dengan kelas tusyen. Penat sebab tiap2 hari kena jalan kaki dari sekolah ke tempat tusyen aku dalam 1 jam perjalanan. Dan aku dapat kawan yang sekepala dengan aku kat sekolah dan tusyen sama-sama.
Sebelum tu, untuk aku "rawat" diri aku, aku akan ikut ibu kerja di restoran di tepi pantai setiap hujung minggu. Aku berkawan dengan pakcik, makcik, kakak, abang yg bekerja di kawasan sama. Tapi bila melangkah masuk tingkatan 3 ibu minta aku fokus pada pelajaran. Duit nafkah RM450 sebulan (kadang dapat cukup, kadang kurang) dari ayah buatkan aku tiada masalah soal duit. On top of that aku masih dapat duit belanja RM10 sehari untuk sekolah dan tusyen. But money can't buy happiness. Dan selepas my 1st sexual encounter tu, aku makin kerap mencari kepuasan nafsu.
Aku tak pernah ponteng tusyen tapi sangat jarang ke sekolah. Bila diumumkan keputusan PMR, aku dapat 4 A dan 4B. The best among my siblings. Dan ibu ada beritahu, kalau aku rajin ke sekolah pasti keputusan aku akan lebih baik. Ini masa aku gunakan untuk psycho ibu. Aku beritahu aku boleh jadi macam dulu dengan syarat aku ingin kembali bersekolah di Ipoh.
Lepas berbincang dengan kakak-kakak aku, they finally agreed. Tingkatan 4 aku kembali ke sekolah lama aku di Ipoh. Tapi sebelum itu ada juga pertelingkahan dengan keluarga aku.
Lepas saja habis PMR, aku dah tidak lagi ke sekolah. Petang tu juga aku keluar cari kerja untuk isi masa kurang lebih 2 bulan sebelum masuk tingkatan 4. Aku bekerja di restoran A&W di Kuantan. Aku mula explore social life. Berkawan dengan orang lebih dewasa. Bergaul dengan macam-macam orang but the best part is am too tired to seek sexual fun. Lps 2 minggu bekerja, aku start lepak kat asrama pekerja. Balik kerja aku ikut abang-abang aku tu lepak snooker. Lepak minum kat kedai. I had fun. Aku macam lupa jap aku ada masalah.
Boss pun sayangkan aku. Sampai masa aku nak resign dia tak setuju. Aku ada masa depan dalam bidang f&b katanya. Boss aku ni bukan Melayu. Dia selalu cakap aku rajin dan cepat tangkap ilmu yang dia ajar. Tapi akademik memang keutamaan aku. So dengan minat pada bidang kulinari plus experience kerja di fast food, aku nak masuk sekolah vokasional di Setapak yang khusus untuk bidang yang aku minat ni. Sayangnya ditentang oleh keluarga. Mereka mahukan aku ke sekolah teknik. Untuk jadi adil pada semua, aku buat keputusan biar aku ke sekolah harian biasa. Biar semua putih mata. Aku gagal nak masuk vokay dan famili aku gagal tengok aku ke teknik.
Tukar kembali ke sekolah di Ipoh, kebanyakkan kawan aku dah bertukar sekolah sama ada teknik @ vokay. Plus aku kesian pada ibu yang berjualan nasi lemak tiap-tiap hari untuk tampung perbelanjaan kami.
Aku  buat keputusan nak berhenti sekolah. Sebulan bulan Ramadhan aku langsung tak ke sekolah. Ibu tak mampu nak cakap apa dah. Kak long setiap kali balik kerja akan marah aku. Tapi aku pekakkan telinga. Aku terus mengasingkan diri dari famili. Dunia aku adalah bilik aku. Kawan aku tv dan buku. Aku tak bercakap dengan sesiapapun.
Mungkin kerana terlalu terbeban dengan sikap aku yang tak berganjak dengan keputusan aku, ibu menceritakan perihal aku pada jiran kami. Seorang guru bergelar ustazah di sekolah yang cuma 5 minit dari rumah. Slowly beliau pujuk aku untuk kembali bersekolah dengan syarat tukar sekolah ke sekolah beliau mengajar.
After long session of memujuk, I finally changed my mind. Lepas Aidilfitri, aku bertukar sekolah lagi.
Mungkin pengetua dan guru-guru lain dah diberitahu tentang permasalahan aku, hidup aku berubah 360° bila aku di sekolah ini.
Aku dilantik jadi pengawas dalam tempoh sebulan. Kemudian aku banyak dihantar ke kem motivasi. Amongst all aku hadir ke Kem Perkaderan GPMS di Institut GPMS di Batu Gajah. Sepanjang kursus tu aku dibrainwash oleh abang / kakak fasilitator dan itu permulaan aku kembali dapat diri aku.
Di sekolah aku jadi sangat aktif dalam ko kurikulum. Persatuan Pendidikan Islam, Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu, koir, nasyid, kelas pemantapan Bahasa Inggeris dan macam-macam lagi. Hujung minggu aku isi masa di Institut GPMS jadi junior fasilitator untuk kursus-kursus yang diadakan.
Dari situ masalah kemurungan aku dirawat. Aku jadi seorang yang sangat percaya diri. Dan aku mula bersosial. In a good way of course.
Aku diajar untuk jadi vokal dalam menyuarakan pandangan. Dengan jawatan pengerusi persatuan aku belajar untuk mengendali ahli-ahli dan buat keputusan untuk persatuan. Belajar teknik musyawarah dengan guru pembimbing persatuan. Berkomunikasi dengan pelbagai golongan masyarakat.
Sadly that sweet moments didn't last long. Bout 6 months before SPM, our landlord chase us out of his house. Puncanya dia gagal jelaskan cukai pintu dan pihak PBT keluarkan notes untuk sita barangan kami yang tinggal di rumah tersebut. Selepas berbincang dengan pegawai tersebut, beliau minta kami membayar tunggakan tersebut secara ansuran. Aku berjumpa dengan tuan rumah untuk berbincang akan bayaran sewa rumah akan aku bayar pada PBT sampai langsai semua tunggakan.
Tuan rumah marah dan beri kami masa 2 minggu untuk kosongkan rumah tersebut. Masa itu aku cuma tinggal bersama ibu kerana kak long dah ditukarkan ke Shah Alam.
Hampir 2 minggu urusan sekolah aku tunggang langgang. Kena cari rumah sewa lain untuk aku dan Ibu berteduh. Semua aku buat sendiri. Sampai satu tahap, aku masih gagal dapatkan rumah lain.
Aku buat keputusan untuk minta ibu tinggal di Kuantan kembali bersama my 2nd sister sementara aku tinggal di Ipoh untuk tamatkan SPM aku. Keputusan yang sangat sukar untuk aku dan ibu sebab kami tak pernah berpisah. Tapi ibu akur akhirnya.
Aku tinggal dengan keluarga kawan kak long. Tapi aku tak dapat sesuaikan diri.
Oh ya! Dalam aku mencari rumah sewa / tempat tinggal sementara, ada seorang guru yang menawarkan untuk aku tinggal bersama beliau. Kebetulan anak dan anak saudara beliau sama kelas dengan aku. Tapi mendapat tentangan guru-guru lain kerana beliau bukan Islam. Aku mula berang. Bukan niat untuk jadi kurang ajar tapi aku katakan pada guru-guru Islamku di mana mereka masa aku terkapai-kapai sebelum ni? Apa solusi yang guru-guru Islam ni beri pada aku? Tapi bila ada yang bukan Islam menawarkan bantuan, semua melompat dan menghalang.
Tak lama aku tinggal dengan keluarga tersebut. Aku tak menyesuaikan diri di situ. Akhirnya pengelola Institut GPMS menawarkan aku tinggal di tapak kursus tersebut. Aku pun berpindah ke situ. FYI tapak kursus tersebut agak jauh dari bandar. Dan agak jauh dari orang kampung. Kalau tiada aktiviti memang sangat terasing lokasinya.
Masa aku tinggal di situ, ada 2 orang siswa UTM yang juga abang fasilitator GPMS tinggal di situ sementara menjalani internship. Bermula lembaran baru dalam hidup. Semua urusan hidup seharian aku perlu lakukan sendiri. Sampai masa aku tinggal sendirian di situ tapi setiap malam ada pakcik pengawal datang menemani.
Aku masih sibuk dengan aktiviti di sekolah tapi kerinduan pada ibu sangat kuat.
Sampai aku pernah sebulan tak sekolah kononnya nak balik Kuantan untuk cuti hujung minggu.
Aku syukur sebab masa tu aku ada kekawan yang rajin datang lepak dengan aku kat tempat jin bertendang tu. Datang teman buat bising, datang lepak buat port ponteng, port isap rokok, port study group.
Panjang sangat dah ni....nanti aku sambung lagi kemurungan aku lepas SPM.
Anyway aku rawat depression aku sendiri. Famili tak pernah tahu dan faham my psychological issue walaupun nampak perubahan sikap aku. Dan rawatan dibantu oleh guru-guru di Sekolah Menengah Kampung Pasir Puteh, Ipoh terutama sekali Ustazah Zaharah, jiran aku, Miss Dena How, Ustazah Puan Tuan Zanariah Tuan Zahari, Ustaz Adnan, pembimbing dari Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung cawangan Perak. Antaranya Tuan Haji Zainal, Abah, Mama, Ibu, Abang Tajul, Abang Asri, Abg Danial, dan lain-lain yang tak dapat aku nak ingat semua.
Because of all of you my life totally changed.
Hanya Allah yang dapat balas jasa kalian.

No comments:

Post a Comment